Sign my
GuestBook

NBDS 118-119

Voorbereiding van het frame

Het doorzagen van het frame is wel spannend. Als het je fout doet mag je een nieuwe donorlok kopen. Anderzijds, zo moeilijk is het nou ook weer niet.

Je kunt proberen drie keer nauwkeurig te zagen en het restje met een vijl te doen. Ik heb echter de ervaring dat nauwkeurig werken met een ijzerzaag niet lukken wil. Die leidt altijd een eigen leven. Dus ik koos ervoor om redelijk grof, overmaats te zagen en de rest weg te frezen.

 

Het begint allemaal met de verticale pijp van de rookgenerator.

De achterzijde wordt iets acht de vernauwing van het frame tussen de vierde en vijfde as gezaagd. De voorzijde wordt gezaagd door de gaatjes van de boutjes die aan de onderzijde hebben gezeten.

De ruwe zaagsnede worden op maat gefreesd.
Zie het verschil in gladheid en rechtheid.

De voorzijde werd teruggefreesd tot 1,5 mm voor de cilinderblokken. De bovenzijde werd gewoon glad gefreesd.

De plaat met het remwerk wordt direct voor de eerste rem doorgesneden. Ik deed dat door aan beide zijden in te snijden meet een scherp mes, de plaat te breken en daarna glad te vijlen.

De BR57 was niet beremd op de eerste as, dus snij NIET de achterzijde van het remwerk zoals je misschien zou verwachten.

De gehele remwerk schuift dus een as naar voren en daarom moet er een gat geboord worden, 17,5 mm vanaf het oorspronkelijke gat.

 

Het zagen van de koppelstangen vraagt enig nadenken. Je hebt vier delen. Slechts twee daarvan zijn de achterste delen. Leg ze neer en bekijk foto's van voor de lok nauwkeurig. Let er ook op dat koppelstangen een links en een rechts kennen.

De pijl wijst op de snede die ik al gemaakt heb. De stangen zijn erg hard dus knip met een tang waarvan je zekere weet dat hij hard staal aan kan. Ik koos ervoor om te zagen met mijn Proxxon zaagtafel waar ik een metaalzaagblad op gezet heb.

Snij over de nagebootste smeernippel (boven).

Het resultaat is overmaats en wordt teruggevuijld tot de gewenste maat en vorm (onder)

De hand;leinding stelt voor de achterste stroomafnemers af te knippen. Daarmee hou je stroomafname op drie assen over. In plaats daarvan heb ik 17,5 mm uit het midden van de plaat gezaagd. Ik heb wat extra van de koperen geleiders laten staan zodat ze overlappen en ik bij het monteren met een klein beetje solderen de verbinding kan herstellen. Ik heb nu stroomafname over alle vier assen.

Ik heb per ongeluk de klinknagels in het achterste deel weggevijld. Ik heb de koperen strips teruggeplaatst met epoxylijm. Zou je de klinknagels laten staan, dan moet het frame ter plaatse een millimeter uitgefreesd worden om kortsluiting te voorkomen.

Tegen deze tijd heb ik een aardig doos vol met snoepjes. Links boven een vak met overgeschoten delen. Bewaar ze totdat de lok helemaal klaar is, je weet maar nooit.

Onderste rij:

  • het ingekorte frame
  • het remwerk
  • de overgebleven drijfassen
  • wat delen van de de kit die ik zal vervangen door gegoten messing delen van Philotrain
  • de koppelstangen
  • de drijfwerk, veilig opgeborgen in zijn eigen vakje

Dit besluit de voorbereiding van het frame. Eindelijk is het tijd om te gaan bouwen!